بدنسازی برای بانوان و…

آيا ورزش بدنسازي همانطور که براي مردان مفيد است براي زنان نيز مفيد است ؟

فلسفه ورزش  فرای بحث کسب مدال قهرمانی شامل از بین بردن چربی اضافه بدن , کسب مهارت هاي خاص بدني آمادگی جسمانی مطلوب و بدست آوردن تناسب اندام دلخواه می باشد  . میتوان گفت انجام اصولی ورزش بدنسازي موارد فوق را با تضمين کامل به ورزشکار خود ارايه مي دهدبدنسازی زنان علاوه بر سوزاندن سريع و سبک چربي هاي اضافه بدن , اندام آنها را کاملا موزون و هماهنگ کرده و علاوه بر آن به افزایش اعتماد به نفس کمک فوق العاده ای می نماید . لذا با توجه به شرايط کم تحرکي حاکم بر زنان جامعه بدنسازي زنان نه تنها براي آنها مفيد است بلکه براي آنان الزامي است . آمار  وحشتناکي که از پوکي استخوان ، روماتيسم مفصلي و …… در زنان ايراني مؤيد اين نکته است که اپيدمي خطرناکي ناشي از کم تحرکي در بين زنان در حال شيوع است که تنها راه مقابله با  آن تحرک بيشتر در قالب ورزشهايي مثل آيروبيک و بدنسازي زنان است .

سوال :

آيا زنان در صورت پرداختن به بدنسازي داراي بدني عضلاني ، تفکيکي و در يک کلام مردانه مي شوند و ظرافت زنانه آنها تحت تاثير قرار مي گيرد ؟

بايد گفت که بدنسازي زنان نه تنها بدن زن را مردانه نمي کند بلکه به بدن فرمت دخترانه تري مي دهد. اشتباه زنان در اين است که بدنسازان زن را  قهرمانان استروئيدي مي پندارند که داراي بدن هايي مردانه و خشن هستند اما واقعيت اين است که تمام مدل هاي روز دنيا مثل هنرپيشه هاي هاليوود و خوانندگان زن مطرح جهان که بدن متناسب آنها آرزوي هر زني مي تواند باشد ، بدنسازي و آيروبيک را در سرلوحه برنامه هاي روزمره خود  قرار داده اند . اما اين مطلب را از نظر علمي هم قابل اثبات است .

چرا زنان باید ورزش بدنسازی را انتخاب کنند؟

۱- افزایش چربی سوزی و کاهش کلسترول

بدنسازی باعث تقویت و درگیری عضلات می‌شود. داشتن عضلات بیشتر باعث می‌شود بدن کالری بیشتری بسوزاند. این یعنی شما در حالت استراحت، نسبت به شخص دیگری که بدنسازی انجام نمی دهد و فقط تمرینات هوازی انجام می‌دهد چربی سوزی بیشتری دارید. بدنسازی همچنین سطح اچ دی ال HDL (چربی خوب) در بدن‌تان افزایش پیدا می دهد.

۲- خارج شدن بدن از حالت شل بودن و رسیدن به فرم دلخواه بدن

بدنسازی زنان ، عضلاتشان را سفت و خوش فرم می‌کند. این موضوع با بزرگ شدن و حجیم شدن بدن تفاوت دارد. بدنسازی زنان را حجیم و مردانه نمی‌کند. هورمون تستسترون عامل اصلی حجیم شدن عضلات در مردان است و ارتباطی با حجیم و سفت شدن عضلات زنان ندارد.

3-تقویت و جلوگیری از پوکی استخوان

تحقیقات ثابت کرده‌اند که بهترین ورزش برای پیشگیری و همینطور کمک در روند درمان، بدنسازی است. زنان نسبت به مردان بیشتر مستعد این بیماری هستند. دلیل اصلی پوکی استخوان در زنان کاهش استروژن است که فقدان این هورمون پس از یائسگی به اوج خود می‌رسد.

4- کاهش آسیب دیدگی مفاصل و کاهش درد مفاصل گردن و کمر

عضلات حامی و ثبات دهنده مفاصل هستند. وقتی عضلات قوی تری دارید، بدون شک مفاصل قوی تری نیز خوانید داشت. ورزش بدنسازی به صورت مستقیم عضلات شما را تقویت می کند. این موضوع باعث استحکام بیشتر مفاصل و پیشگیری از پیچ خوردگی و آسیب های مفصلی خواهد شد. همچنین شما تحت نظر یک مربی خوب و با انجام یک برنامه تمرینی اصولی می‌توانید دردهای مفصلی خود را کاهش دهید.

 5- افزایش حس شادابی

با انجام ورزش بدلیل ترشح هورمون اندورفین در بدن پس از ورزش حس شادابی وصف نشدنی ایجاد می گردد. به همین دلیل است که ورزشکاران همانند افرادی که اعتیاد دارند به ورزش وابسته هستند. علاوه بر این با بدنسازی به دلیل خوش فرم شدن بدن و بالا رفتن اعتماد به نفس شما احساس خوبی نسبت به خودتان خواهید داشت.

6- کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و فشار خون و دیابت

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از مزایای ورزش کردن است. وقتی صحبت از ورزش برای سلامت قلب می شود همیشه تاکیر بر ورزش های هوازی بوده است. اما ورزش بدنسازی با وجود اینکه یک ورزش بی هوازی است نیز می تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. هنگامی که تمرین با وزنه می کنید قلب با شدت بیشتری خون را به سمت عضلات پمپاژ می کند و این خود می تواند ظرفیت و کارایی قلب را افزایش دهد

7- تمرین با وزنه ، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما کاهش خواهد یافت.

محققان معتقدند که هرنوع ورزشی به طور چشم گیری خطر ابتلا به سرطان سینه که رایج ترین نوع سرطان در  میان زنان است را کاهش می‌دهد. تمرینات بدنسازی قدرتی موجب می‌شود بدن هورمونی به نام “آیریزین” را تولید کند. بهتر است بدانید که فواید بدنسازی تنها ساختن عضلات زیبا نیست و کاهش هورمون استروژن و تولید هورمون آیریزین از فواید تمرین با وزنه است که در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه نقش اساسی دارند.

8- تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مزایای عالی ورزش تقویت سیستم ایمنی بدن است. در ورزش بدنسازی از هم لحاظ اسکلتی عضلانی و هم از لحاظ سیستم ایمنی قوی خواهید شد. در نتیجه کمتر سرما می خورید و می توانید از این ورزش لذت ببرید.

عیوب ورزش بدنسازی برای بانوان شامل چه مواردی است

در بدنسازی خانم‌ها می‌خواهند  ساختار بدنی خود را به اندا‌می ورزیده و عضلا‌نی تبدیل کنند که نیاز به یک سری تمرینات فشرده دارد که علاوه بر تمرینات سنگین در برخی موارد مقدار قابل توجهی پروتئین مصرف می‌کنند تا عضله بسازند. از این رو جذب پروتئین اضافه نه تنها مفید نیست، بلکه ضرر هم دارد. پروتئین اضا‌‌فه روی اندام‌های بدن به ویژه کلیه اثر نامطلوبی می‌گذارد. این را هم باید بدانیم در زمان تمرین بدن شما به علت عرق کردن آب زیادی از دست می‌دهد. این از دست رفتن آب بدن موجب از دست رفتن الکترولیت‌ها می‌شود. که همین امر باعث ضعف، سر‌گیجه وگاهی بی‌نظمی ضربان قلب می‌شود.

۱- بدنسازی باعث مردانه شدن ظاهر بدن بانوان می‌شود.

اگر شما به تصاویر بدنساری با‌نوان دقت کنید متو‌جه منظور ما خو‌ا‌هید شد. ولی باید بد‌ا‌نید که این خا‌نم‌ها خو‌د‌شان تصمیم به انجا‌م چنین کا‌ری گر‌فته‌ا‌ند. خا‌نم‌ها‌‌یی که به دنبا‌ل مسا‌بقا‌ت حر‌فه‌ا‌ی هستند با انجا‌م د‌ا‌د‌ن بر‌نا‌مه‌ تمر‌ین‌ها‌ی فشر‌ده و تغذ‌یه‌ی خا‌ص بد‌ن خو‌د را به این شکل درآ‌‌و‌رده‌اند.با‌ید بدانیم یکی از هور‌مو‌ن‌هایی که باعث افز‌ا‌یش رشد عضلات می‌شود تستو‌سترون است.این هورمون در آ‌قا‌یا‌ن به طور طبیعی وجود دارد و‌لی در خا‌نم‌ها وجود ندارد.خا‌نم‌ها‌ی بدنساز با استفاده از استروئید‌ها یا سایر هورمون‌های رشد، بدن خود را به شکل بدن مردا‌‌نه در می‌آور‌ند.همین امر مو‌جب اختلا‌لا‌تی در سیستم بدن خا‌نم‌ها می‌شود.

۲- بدنسازی باعث سفت شدن عضلات و کم شدن چا‌لا‌کی بدن می‌شود.

اگر شما خا‌نم‌ها به این ورزش علا‌قمند هستید با‌ید طوری ورزش کنید.

اولاًآسیبی به عضلا‌ت نز‌نید

ثانیاًحرکت عضلات کامل باشد . یعنی همه‌ی عضلات با هم در‌گیر باشند.

به عنوان مثال شما اگر روی چند نقطه از بدن مثل شکم و دست‌ها کار کنید.

به این معنا که فیبر به اندازه کا‌فی و ضروری بسوزانید تا ضربان قلب شما به سطح مطلوب برسد.

تقریباً می‌توان گفت اینکار غیر ممکن است.

میزان چربی‌سوزی در سطح پایین باقی خواهد ماند. در نتیجه چابکی خود از دست خواهید داد.

زمانی این کار درست است که شما تمام عضلات را با هم دیگر درگیر کنید.

۳- بدنسازی باعث تبدیل چربی به عضله می‌شود.

اگرشما تمر‌ینات بدنسازی را متوقف کنید عضلات به چربی تبدیل می‌شوند.

باید بدانیم که تغذ‌یه‌ی ضعیف وعادت‌های غذایی بد و توقف در این ورزش باعث کاهش حجم عضلات می‌شود. همین امر موجب می‌شود که دوباره چاق شو‌ید. خانم‌های بدنسازی که ورزش بدنسازی را رها می‌کنند به دلیل عادت‌های غذایی بد وپیروی نکردن از یک رژیم  غذا‌یی مناسب و نداشتن فعالیت دوباره چاق می‌شوند. اگر به عنوان یک خانم بدنساز مدت کوتاهی به این تمرینات علاقه نشان داده‌ایدو حالا آن را رها کرده‌اید باید سطح فعالیت بدن را به صورت متوسط نگه دارید واز رژیم غذایی مناسب بهره‌مند شوید تا دچار مشکل نشو‌ید.

۴-بدنسازی باعث کاهش حجم سینه‌ها می‌شود.

بانوان باید بدانند که اگر انجام تمرینات بدنسازی باعث شود که چربی بدن شما از ۱۲درصد کمتر شود در آن موقع سایز سینه‌ها شما کاهش پیدا می کند.خانم‌هایی که به طور جدی و حرفه‌ای به ورزش بدنسازی می‌پردازند، احتمالا در نهایت درصد چربی در بدنشان به زیر ۱۲ خواهد رسید. سینه‌ها عمدتا از بافت چربی تشکیل شده‌اند. بنابراین با انجام بدنسازی چربی به عضله تبدیل خواهد شد و در نتیجه سایز سینه‌ها از آنچه که قبلا بوده کمتر به نظر خواهد رسید. این عارضه برای بسیاری از بانوان مطلوب و برای برخی نیز ممکن است نامطلوب باشد.

آمنوره ناشی از ورزش

آمنوره به معنای قطع چرخه قاعدگی است و گاه ممکن است این اتفاق بر اثر انجام ورزش‌های شدید، سطح پایین چربی در بدن یا اثر ورزش‌هایی که به طور مستقیم روی هورمون‌های بدن تاثیر می‌گذارند، رخ دهد. در این صورت داشتن رژیم غذایی سالم، استفاده از قرص‌های ضد بارداری برای تنظیم هورمون‌ها و مصرف قرص کلسیم برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می‌شود.

اختلال خوردن

یکی دیگر از عوارض بدنسازی برای بانوان اختلال تغذیه می‌تواند باشد. از آنجا که اغلب بانوان بدنساز اقدام به خوردن پودر پروتئین می نمایند بدلیل اینکه رژیم‌های پرپروتئین، کم‌کالری و کم‌چربی در بسیاری از موارد زمینه‌ساز بروز اختلال خوردن می شوند لذا ایندسته از بانوان  به اختلال تغذیه مبتلا می شوند ، اغلب از ترس زیاد کردن وزن از غذا خوردن اجتناب می‌کنند و اگر برنامه غذایی آنها همان‌طور که مایلند پیش نرود، احساس اضطراب شدیدی دارند.

عوارض بدنسازی برای بانوان با مصرف استروئیدها

استروئیدها در زنان بیش از مردان عوارض جانبی به وجود می‌آورند زیرا استروئیدهای آنابولیک نوعی تستوسترون یعنی هورمون مردانه هستند. اثرات مثبتی که استفاده از استروئیدها در بدن می‌تواند داشته باشد شامل رشد بهتر عضلات و افزایش قدرت ماهیچه‌ها است اما در خانم‌ها برخی اثرات منفی نیز دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مردانه به نظر رسیدن هیکل
  • کلفت‌تر شدن صدا
  • به وجود آمدن جوش و آکنه
  • چرب شدن پوست
  • پرخاشگری
  • ریزش مو با الگوی مردانه
  • اختلال در سیستم تولید مثل

اگر مایلید از عوارض بالا پیشگیری به عمل آورید، کافیست از استروئیدها استفاده نکنید. با این تفاسیر این ورزش بدنسازی نیست که موجب مردانه شدن هیکل خانم‌ها می‌شود بلکه در واقع استفاده از برخی از داروها یا مکمل‌ها است که این کار را می‌کند.

بهترین سن برای شروع بدنسازی در زنان

به طور کلی می‌توان گفت که سن بین ۲۰ تا ۳۰ سال بهترین سن برای آغاز تمرینات بدنسازی چه در خانم‌ها و چه در آقایان به شمار می‌آید. سطح تستوسترون در سن ۱۹ سالگی به اوج خود می‎‌رسد و این زمان، زمان مناسبی برای افزایش قدرت بدنی و حجم عضلات است

دیدگاه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *